Kvůli koronaviru COVID-19 bude trávit spousta obyvatel svou letní dovolenou v Česku, mnozí z nich na kolech či pěší turistikou po kulturních a přírodních památkách. Středočeský kraj zklamal stavebně i organizačně. Vše nasvědčuje tomu, že od schválení své Cyklokoncepce v roce 2017 kraj nebyl v letech 2018-2020 schopen postavit žádné nové cyklostezky. V organizační rovině stále chybí schválení nových jízdenek v tarifu PID, které by umožňovaly jízdu skupin či jízdenku pro kola. Navzdory nečinnosti kraje vznikají alespoň části páteřních cyklostezek, a to díky obcím. Dle hnutí STAN má kraj převzít zodpovědnost za všechny úseky páteřních cyklostezek ty začít aktivně budovat a zároveň má umožnit tarifní propojení cyklistiky se systémem integrované dopravy PID.

„Prázdniny na krku a Středočeský kraj je opět nepřipraven. Mnoho obyvatel bude trávit dovolenou v tuzemsku na kole či pěšky a bude přitom využívat cyklostezky i veřejnou dopravu. Již v minulosti jsem upozorňovala na neexistenci integrovaných jízdenek skupiny osob či pro jízdní kolo, ale nic se nezměnilo,“ sdělila Ing. Věra Kovářová, poslankyně, členka Podvýboru pro dopravu a zastupitelka Středočeského kraje. V současnosti existuje skupinové jízdné na území Středočeského kraje i Prahy pouze ve formě jízdenky ČD a to ve dvou formách. Buď jako „Skupinová víkendová jízdenka region Středočeský“ nebo jako „Skupinová víkendová jízdenka region Středočeský + MHD Praha“. Ta v Praze platí i na celou MHD, avšak v kraji nelze skupinové jízdenky kromě vlaků ČD využít – není uznávána v žádných návazných autobusech, ani v MHD, ani u jiných železničních dopravců. „Podmínky ČD pro použití jejich skupinové jízdenky se mi však zdají příliš restriktivní. Ve vyspělých  integrovaných dopravních systémech v Evropě i v ČR je běžné, že skupinová jízdenka platí pro 5 osob a není rozlišeno, jestli jsou to děti nebo dospělí. Ani v budoucím tarifu PID bychom neměli podmiňovat skupinu počtem dospělých osob či dětí,“ doplnila poslankyně Kovářová.

„Jedna z nejnovějších páteřních cyklostezek vznikla pouze díky iniciativě starostů 6 obcí mezi Mnichovicemi a pražskými Kolovraty. Peníze na ní jsme získali z prostředků EU v rámci projektů ITI, kraj obcím nepřispěl ani korunu“, shrnula situaci Mgr. Petra Pecková, starostka Mnichovic a kandidátka na středočeskou hejtmanku za hnutí STAN. Jedná se o cyklostezku nazvanou „Do Prahy na kole“ o délce 14 km v mikroreginu Ladův kraj. „Prázdniny ještě nezačaly a o cyklostezku je již nyní obrovský zájem. Lidé však za sportem přijíždějí auty, parkují v ulicích obcí. Přitom téměř celá cyklostezka je dostupná železnicí linkou PID S9. Hnutí Starostů a nezávislých vyzývá vedení Středočeského kraje, aby na srpnové zastupitelstvo kraje připravilo změnu tarifu PID a byly co nejdříve zavedeny nejen skupinové jízdenky, ale také jízdenky pro jízdní kola. Pomůže to nejen nám, ale všem turistickým cílům Středočeského kraje,“ oznámila starostka Pecková.

„Jihočeský kraj dokázal připravit společně s 21 obce a městy 189 km dlouhou dálkovou cyklostezku a získal pro ni od státu 1 miliardu Kč. Když jsem požádal na květnovém zasedání středočeského výboru pro dopravu alespoň o seznam krajem nově vybudovaných cyklostezek, dostal jsem pouze mlhavou odpověď – vypadá to, že od roku 2018 nebyl postaven ani 1 km nové cyklostezky,“ řekl Martin Exner, starosta Nové Vsi za STAN a praktický uživatel cyklistiky (každoročně na svém jízdním kole ujede cca 10 tisíc km). Středočeské Cyklokoncepci uškodila i změna ve vedení kraje. Původní koalice ANO, ODS, STAN a části zastupitelů TOP09 ambiciózně určila prioritní úseky cyklostezek, které kraj měl připravovat a realizovat, bohužel po změně vedeni kraje na koalici ANO, ČSSD a KSČM zůstala Cyklokoncepce jen na papíře. „Je naprosto zásadní, aby vedení kraje přebralo zodpovědnost za všechny úseky páteřních cyklostezek, ty začalo aktivně budovat a zároveň umožnilo jejich tarifní propojení se systémem veřejné dopravy pomocí integrovaných jízdenek,“ dodal Exner.

V Praze dne 25. června 2020