S Františkem Stoklasou jste se na našich stránkách už setkali. Z pohledu hasiče popisoval souboj s plameny a „pryskyřicovou lávou“ v areálu společnosti Ravak. František Stoklasa se kromě dobrovolného hašení požárů věnuje i malým dětem. Ty učí, jak se správně proplétat čím dál tím hustším dopravním provozem. Je jedním z instruktorů na příbramském dopravním hřišti a také předsedou Autoklubu Příbram. Znát ho můžete i jako předsedu osadního výboru Březové Hory. V letošních komunálních volbách kandiduje jako „trojka“ na kandidátce Příbramáků pro Příbram.

František Stoklasa – dobrovolný hasič, předseda Autoklubu Příbram, instruktor na dopravním hřišti a předseda osadního výboru Březové Hory

Vrásky mu dělá mimo jiné třeba i to, že se malí (ale i velcí) cyklisté jen horko těžko dostanou z náměstí 17. listopadu na kole. Náměstí sice bylo nákladně zrekonstruováno, ale s kolaři nikdo nepočítal. A vypadá to, že ani do budoucna nepočítá. Je hezké, že po městě vznikají nové cyklostezky, ale už se nemyslí na to, jak se na ně z hustě osídlených částí Příbrami napojit.

Kdysi – ještě za starostování pana Fuksy – jsem absolvoval veřejné slyšení, na kterém byl představován projekt rekonstrukce náměstí 17. listopadu. Projektant tu navrhl podzemní garáže, což se mi docela líbilo – že by nahoře vznikla zóna pro děti a zeleň. Pak jsem ale zjistil, že nám představuje každý stromeček a keř, ale vůbec nepočítá s tím, že by odtud měli odjíždět cyklisté. Tak jsem se ho zeptal, proč nepočítají s cyklostezkou, která by vyústila kolem archivu na stávající cyklostezku nebo třeba na dopravní hřiště pod gymnáziem.

Odpověděl mi, že 3 dny seděl na náměstí 17. listopadu a žádného cyklistu neviděl. Na to jsem okamžitě reagoval a řekl mu, ať si zkusí s malými dětmi na náměstí 17. listopadu sednout na kolo a vyjet někam, že první auto srazí buď toho prvního, nebo toho čtvrtého, a do budoucna se musí počítat s tím, že se náměstí 17. listopadu bude generačně měnit, že tam budou noví lidé, mladší, s dětmi, a pro ně je potřeba cyklostezku vytvořit.

K rekonstrukci došlo až později, tento projekt se neuskutečnil. Ale ani nový projekt nic pro cyklisty neudělal. Mě osobně to moc mrzí, protože když už se vynaloží miliony na rekonstrukci, mělo by se koukat i do budoucna, kdy přijde nová generace, která nebude chtít jezdit jen auty a bude chtít něco udělat pro svoje tělo,“ poznamenává s lítostí František Stoklasa.

Ten bezpečnosti dopravního provozu rozumí jako málokdo jiný. Stejně jako omezeným schopnostem malých dětí v něm. Pod rukama se mu každý rok na dopravním hřišti, které je jediné svého druhu na Příbramsku, projdou tisíce školáků (celkem se jich na dopravním hřišti a v učebnách vystřídá 3000 ročně). Dostanou tu dokonce svůj první řidičský průkaz.

Silniční zákon říká, že od 10 let smí cyklisté samostatně jezdit na kole a strategie ministerstva dopravy má vypracovaný program, který je zaměřen na čtvrťáčky po celé ČR, a funguje už nějakých 40 let. Příbram je v rámci dopravního hřiště zapojena do tohoto projektu také. Jsme zaměřeni na 4. ročníky všech základních škol. Máme na starosti 47 škol v bývalém okresu – Příbram, Sedlčany, Dobříš. Snažíme se je teorií v zimních měsících připravit na to, že pak přijdou na dopravní hřiště a tam si své znalosti ozkouší v praxi a získají svůj první řidičák. Ale nedostávají ho zadarmo. Musí složit zkoušku jak z teorie, tak z praxe,“ vysvětluje František Stoklasa.

Na otázku, jestli by pustil čtvrťáka s „řidičákem“ samotného na kole z náměstí 17. listopadu odpovídá takto: „Rozhodně ne. Protože se zúčastníme různých školení a jednání, apelovali na to, že čtvrťáci by byli schopni se zúčastnit plného silničního provozu ve městě tak možná před 20, 30 lety. Zákon by měl být novelizován a hranice přesunuta na 12 let. Čtvrťáček je v dnešním provozu velmi ohrožen, takže bych to vůbec nedoporučoval. Přestože to dovoluje silniční zákon a mají cyklistický řidičák, jsou na silnici strašně moc ohrožení. Naštěstí to většinou chápou i rodiče,“ dodává František Stoklasa.

Reklama: